Ahmet Fidan Kişisel Resmi Web Sitesi
Bilgi paylaşıldıkça anlam kazanır

İlk Site

Menüler

Yazı Kategorileri

Bilgi Ağı Sitelerimiz

Arşivler

Sayaç

Who's Online

  • 0 Members.
  • 17 Guests.

:: Çevre & Doğa

 

Nitelikli çöp sorunu Türkiye’nin kanayan yarasıdır. Dünden bu güne gittikçe artan çevresel felaketlerin, küresel ısınmanın beyin korteksini et bürümüş aymaz insanların görmezden gelmeye devam etmeleri lüksü, bizlerin İNSANLIK ADINA bunu hazmedeceği anlamına gelmemektedir.

Nitelikli Çöp Nedir?

Nitelikli çöpleri iki kategoride ele alabiliriz:

A sınıfı Nitelikli Çöpler:

herhangi bir ilave müdahalede bulunulmaksızın, çok basit birincil süreçlerden sonra, (yıkama, bölme, öğütme, eritme, presleme) gibi yöntemlerden sonra direkt (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , , , , , ,

 

Av Mevzuatında Avlak Bölge ve Meskun Mahal Tanımlarında Ortaya Çıkan Kavramsal Çatışma ve Çakışma

İnsan topluluklarının yaşamakta olduğu yerler tarih boyunca farklı isimlerle anılmıştır. Bu kavramlar kent bilimi, yerel yönetimler, sosyoloji (toplum bilim) beşeri coğrafya, antropoloji arkeoloji gibi kimi disiplinlerde doğrudan veya dolaylı olarak çerçevesi çizilmiş kavramlardır. Bu çerçevede öncelikle “meskun mahal” kapsamında kavramsal terminolojiyi en kısa şekilde ortaya koymak gerek.

Kent bilimi ve yerel yönetimler anlamında insanların toplu olarak yaşamakta oldukları yerlere, Türkçe dili kapsamında en küçükten en büyüğe doğru sıralayacak olursak, konut / mesken, mezra / köy, kasaba, (eski idari yapımızda) bucak, ilçe, il (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , , , , , ,

 

Yerel Kamusal Hizmetlerde Maskülen Uygulamalar ve Maskülen Sorunlar

Yerel Kamusal Hizmetlerde Maskülen Uygulamalar ve Maskülen Sorunlar

 

İkibinli yıllara kadar sürekli olarak konuşulup tartışılan ve 2005 yılından itibaren gerçekleştirilen Yerel Yönetim Reformları, 1930 tarihinden bu yana süregelen yerele ilişkin kronik sorunları bir dizi hukuksal  düzenlemelerle çözmeye çalışmış yapılan tüzel çalışmalarla
bu günkü haline getirilmiştir.

Son elli yılda, küresel demografik, teknolojik ve kentsel gelişme ve ivmelenmelerin bir sorucu olarak ortaya çıkan mekanların daralması, iletişim teknolojilerindeki baş döndürücü gelişme nedeniyle “teknosfer” deki hızlı yoğuşma, lineer çözümlemelerin yanında vertikal çözümlemeleri zorunlu kılarak kentsel tasarımları yeni baştan gözden geçirmek zorunda bırakmıştır. Bu bağlamda, Birleşmiş Milletlerce yürütülen (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , , , , ,

 

Bir Kent Kültürü: Biii-sik-lett-lenn-mee-lii-yiz!

Bir Kent Kültürü:
Biii-sik-lett-lenn-mee-lii-yiz!

2000 li yıllara kadar ışıltılı ve conconlu kentler, onca cazibesiyle taşradaki ve kırdaki her bireyin hayaliydi. İkibinli yıllara kadar kentte bazı sıkıntılar olsa da yaşama imkanı hala bulunuyordu.

Dakikada bir motorlu taşıtın trafiğe çıktığı gerçeğini göz önüne aldığımızda, Türkiye ve bu gibi ülkelerde artık kent merkezlerinde yaşamak neredeyse imkansız hale gelmiştir. Yerel yönetimler buna ilişkin olarak toplu taşım sistemleri üzerine odaklanmışlardır. Buraya kadar ezbere açıklamalar yaptık. Şimdi ifadenin ezber bozan kısmına gelecek olursak, artık kent merkezlerindeki nüfusu maalesef hangi tür olursa olsun, toplu taşım sistemleri dahi kaldıramamaktadır.

Düne kadar lineer (yatay) ulaşım ve dağıtım sistemleri, 2000 li yıllardan sonra, yerini vertikal (düşey) ortamlı sistem tasarımlarına bırakmıştır. Yani sizin anlayacağınız, yer altına, üst üste iki kat, üç kat raylı ulaşım sistemleri inşa edilmeye başlanmıştır. Ağır raylı sistem, hafif raylı sistem, cadde tramvayı gibi vertikal tabanlı çözümlemeler (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , ,

13355639_1728698224074858_1068126643_n

Tek Dişi Kalmış Doğu, Tek İşi Kalmış Batı Bağlamında, Oryantalist Toplumların Tüketiciliği

 

Gezdik, gördük, yendik demiş Julius Sezar,  M.Ö. Zelan  savaşının ardından, Roma Senatosu’na gönderdiği (senatoyu) küçümseyici mektubunda.  (Zelan, bu günkü Tokat’ın Zile ilçesidir) Bu BATI toplumunun SÖMÜRGECİ ve benmerkezci yapısının bir yansımasıydı.

Üçlü terkiple tarihte biz (islam coğrafyası adına Mevlana) ne demiş peki:

Hamdım, piştim, yandım“.

Aradaki fark, ise, biri dışa dönük saldırgan, biri ise, içe dönük (batınî), muhafazakar. Tabi bunda (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , , , , , ,

Kentsel Yaşam üzerinde Suyun Psikolojik, Sosyolojik ve Estetik Etkileri

Kentsel Yaşam üzerinde Suyun Psikolojik, Sosyolojik ve Estetik Etkileri

 

1. Suyun / Sahilin Çok Kültürlülük ve Coğulcu / Kozmopolit Yaşam Üzerindeki Çizgisellik ve Sınır Etkisi

Üst başlıkta da dile getirdiğimiz gibi, sahil bandı, özellikle denize kıyı kentlerde denizaşırı toplumların uğrak ve geçiş yeri olduklarından en başta kullanılan dil açısından üretim ve tüketim ilişkileri bakımından, sosyal yaşam ve davranış kalıpları açısından, dünyalık işlerin yürütümü noktasında evrensel hukuk ve ulusal hukuk örgülenmeleri  açısından çoğulculuğun koordinasyonu zorunluluğunu görmekteyiz. Gerek günümüz liman kentlerinde gerekse antik liman kentlerinde diğer kentlere göre kentin özgürleştirici iklimi, kentin kozmopolit kapısı derinlik veya dozaj olarak çok daha ileri boyuttadır. Kentlerin özgürleştirici iklimi, liman kentlerinden hinterlanda doğru geriledikçe tedrici olarak azalmaktadır. (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , , , , , , , , , ,

Kentsel Yaşamda Sürdürülebilirliğin İlkeleri II

Kentsel Yaşamda Sürdürülebilirliğin İlkeleri II

Ulusal ve küresel ekonomilerin fordist türde beslenme semirme alanları haline gelen kentler, gerek alt gerekse üst yapı özellikleri bakımından içerikten ve nitelikten ziyade, kentlerin idealde derinliğinden öte, ekonomiye hizmet edecek şekilde düşünülüp tasarlanmaktadır. Öyle ki, Beş-On bin nüfuslu bir site veya yaşam
merkezindeki kültürel anlamda ‘değer’ ve ‘estetik’ kaygıları kapitale hizmet edebilecekleri kadar derinliğe sahiptir ve bu kıvam bu merkezlerin sürdürülebilirliğinin ayarıdır aslında.

Kentsel yaşamın sürdürülebilirliği için, kent kimliğinin de istikrar ve kurumsallaşma anlamında önemi büyüktür. Çevresel ve toplumsal kimlik noktasında, doğal (topografik özellikler, iklim ve bitki örtüsü) ve yapay çevre, (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , , , , , , ,

Kentsel Yaşamda Sürdürülebilirliğin İlkeleri I

İnsanlığın dünya üzerinde toplu olarak yaşamaya başlamalarından bu yana, hak/adalet ve ahenk / sulh ve sükun aranan, uğruna mücadele edilen olgulardır. Hak ve adalet olgusu hukuk bilimleri disiplini altında
ele alınsa da, kentsel yaşamda sürdürülebilirliğin altı parametresinden birisini oluşturmaktadır. Asıl olarak insanların sulh ve sükun içinde ahenk içinde yaşamalarına yönelik arayışlar ve düzenlemeler kronolojik bağlamda optimuma “daha iyiye” doğru devam etmektedir. Hangi sosyal düzenleme olursa olsun özünde başkaca niyetle gizlenmiş olsa bile görünüm itibarıyla daha iyiye yönelik çözümlemeler olmuştur. (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , ,

 

Öylesine Bir Taziye, Ölesiye Bir Kutlama

Öylesine Bir Taziye, Ölesiye Bir Kutlama

 

On kasımda kasım kasım kasılamadı öğretmenlerimiz öğretmenler gününde geçim derdine düştü dünya tasarruf gününü ıskalayıp savurganlıkları arasında. Kurban bayramında kurban olduk çoğu kötülüğe, yaklaşmak yerine riyakarlıkla uzaklaştık O’ndan ve onun sevdiğinden kutlu doğum haftasının ritüelleri arasında. Yirmi üç nisanda çocukça şeyler için yıllar tükettiğimizi anladık, kılımızı bile kıpırdatmadığımız binlerce vahşete çevreden baktık, baktık bakakaldık, çevre gününe inat, yeşil ay kutlamasının ardından kadehler tokuşturduk yeşilliklerin yok edilip betonlaştığı kaygan zeminlerde. Su günleri kutladık kurudukça dünya,
kanımızın suyu, suyumuzun kanına bulaştı, verem etti her yıl büyüyen kötülükler sardı hücrelerimizi kanserle savaş (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , , , , , , ,

 

Zorlu Gündür Mart Dokuzu

 

Mart dokuzu bu gün.

Rûmî takvime göre martın dokuzu. Rumi takvim miladi takvime göre 13 gün geriden gider. Yani rumi takvime göre martın dokuzu, miladi takvimde, Martın 22’sine tekabül eder.

Kara kışa dair Mart dokuzundan sonraki dönüm noktası, “aprul / abrul beşi”

İlk baharın başlangıcı aynı zamanda bu gün. Yani İslamiyetten önceki Türk Kültüründe “newroz”.

Bu gün ekinoksun da birinci günüdür. Yani gündüz gece dün itibarıyla eşitlenmiş, kışın uzun geceleri geride kalmıştır.

“eşitlik”, “kardeşlik”, “özgürlük” günleri…

Bu günün eşitlik günü olması, gün ve gecenin eşitliğinden gelir. Bir dönem günler uzun (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , , , , , , , , , , , ,

muge-cicegi

Özeldir Müge Çiçeği, Kıymetini Bilenlere

 

Beyazdır Müge; bembeyaz, tertemiz..

İncecik dalından aşağı doğru bakan,  başı hep yerde bir çiçek… Akmadan önceki damlanın son hali gibi; boynu bükük yere akmak üzere bir damla… İnci çiçeği de derler ona.

Müge olduğu yeri kaplar. Çok hızlı yer örtüşünden başka bitkilerin gelişmesine izin vermez. Mis kokusu, güzel narin görüntüsüyle etrafında kimseyi istemez. Tek ve eşsiz olmalı…

o… Nisan, Mayıs aylarını sever. Yağmuru, hüznü… Soğuğa dayanıklı güçlüdür o, güneşten çok gölgeyi sıcaktan çok soğuğu arar. Ah o kokusu yok mu, büyüleyici, etkileyici… Kuzey yarım kürenin çiçeğidir o. Yaprakları da orkideye benzer. O muhteşem orkideden eksiği yok fazlası vardır mügenin enfes kokusuyla. (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , , , , , , , , , , ,

 

terme-termiklesmesin-bilgiagi-net-ahmet-fidan

Terme Termik Santral Girşiimine Hayır

 

Karadeniz’in en büyük ovalarından birisi olan Yeşilırmak deltasında bulunan Terme verimli tarım alanlarıyla kaplıdır.

2014 yılının Karadeniz’deki en önemli gelişmelerinden birisi Terme Termik Santrali, diğeri de Fatsa’daki Altın Maden işletmesiydi.

Altın maden işletmesi ile ilgili değerlendirmeleri konusu da termik santralden aşağı olmasa da önceliğimizi Terme’deki termik santral teşebbüsüne vermek istiyoruz.

PROJE:

Proje, 680 MW lik termik santral kurulması işi. Rusya’dan ithal edilecek kömürün Karadeniz üzerinden taşınarak Terme’de yakılması ve üretilen enerjinin de Samsun dışına pazarlanmasını içermektedir.

Terme’ye Düşünülen Termik Santral Düşüncede Kalsın!

Hatta bu düşünce kısa süre içinde unutulup gitsin. Zira yarım yüzyıldır (Devamını Okuyun)

Etiketler:, , , , , ,